Rum og planer
Indhold
Når du trykker på fanen "Rum" (1) får du en oversigt over alle de aktive rum du er tilmeldt. I søgefeltet (2) kan du søge efter et rum, hvis du er tilmeldt mange. Du kan også vælge at sortere (3) i alfabetisk orden, efter senest besøgt eller senest opdateret.
Trykker man på "Alle rum" (4) ser man de rum man er tilmeldt. Se billede nedenfor.
På listen over alle rum kan man vælge hvilke rum man gerne vil se i rullemenuen under topfanen "Rum". Det gør man ved at aktivere eller deaktivere den gule stjerne (5) ud for rummets navn.
Man modtager kun notifikationer på startsiden fra de rum man har stjernemarkeret i oversigten.
Et rum er hvor al undervisning på et givent hold foregår. Nedenfor er en kort beskrivelse af hvad de forskellige faner i et rum indeholder.
Når du klikker dig ind i et rum starter du på siden "Oversigt". Den minder meget om itslearning startsiden - du får bare kun opslag og notifikationer for det rum du befinder dig i. Hvis du har en lektionsplan med en nært forestående dato, vil planens indhold blive vist øverst på denne side. Dernæst vises opslag fra rummet. Nederst vises notifikationer - f.eks. omkring materialer, der er blevet uploadet til rummet eller nye tråde i et diskussionsforum.
Ligesom på startsiden, har du en oversigt over opgaver til højre og nedenunder dem, aktuelle begivenheder.
Fanen "Planer" er nok den vigtigste når det drejer sig om undervisning. Her finder man studieplanen, som er omdrejningspunktet i itslearning.
Studerer man på en sundhedsuddannelse, vil ens studieplaner sandsynligvis være struktureret under emner/temaer (1), mens studerende på andre uddannelser vil opleve at studieplanen er struktureret efter uger eller blot i en lang kronologisk rækkefølge (2).
Er studieplanen struktureret efter emner/temaer, vil man opleve at der under "Ressourcer" vil være en mappe for hvert emne/tema.
I toppen af siden kan du vælge hvordan du vil se dine planer (3).
Man kan f.eks. vælge om man kun vil se "Alle forestående" planer (4) og på den måde undgå at scrolle hen over planer som ikke er aktuelle mere. Man kan også vælge at se sine planer efter emner (5).
I øverste, højre hjørne kan man vælge hvordan man gerne vil se sine planer (6). Arbejder man med overlappende emner/temaer, kan det måske være en fordel at kunne se sine planer som en tidslinje (se billede nedenfor).
Bemærk! Din underviser skal have aktiveret tidslinje-visning, før du får denne mulighed.
Under fanen "Ressourcer" ligger alle de materialer som findes i planer. Alle mapper bliver vist i en træ-struktur i venstre side, mens indholdet, i den mappe man befinder sig i, vises i højre side.
Som før nævnt, bliver der oprettet en mappe i "Ressourcer" for hvert "Emne" der bliver oprettet under "Planer". Undervises der ikke i emner, ligger alle materialer blot i rodmappen.
Under "Status og opfølgning" kan man få et overblik over, hvilke materialer man mangler at gennemgå. Det får man ved at trykke på "Personlig rapport" (1).
Så får man en oversigt over alle de materialer, som er tilgængelige i studieplanen og kan se, hvilke man har gennemgået samt, hvilke man ikke har været forbi.
Når man går ind under fanen "Deltagere" får man en komplet liste over deltagere i et rum, samt deres rolle. F.eks. "underviser" eller "studerende".
Man kan vælge, at sortere deltagerne efter rolle (1).
Man kan trykke på en deltagers navn for at se yderligere oplysninger om denne (2).
Man kan se hvilke rum man har til fælles med personen (3), samt de samtaler man måtte have ført med personen via besked-systemet i itslearning (4).
Denne vejledning omhandler fanen "Planer" når du befinder dig i et undervisningsrum.
Hvis din undervisning er fordelt over flere emner (se billede nedenfor) eller flere rum, kan det være svært at bevare overblikket i fanen "Planer". Det kan f.eks. være svært at gennemskue hvad der skal foregå i en specifik uge.
Dette overblik kan man få hvis man klikker på "Vis alle dine planer" (1).
Så får man vist alle de enkelte lektioner i pågældende uge - på tværs af emner og rum. Se billede nedenfor.
Bemærk at lektionerne ikke nødvendigvis kommer i tidsmæssig rækkefølge, men følger emnernes rækkefølge.