Referencer i word (Windows og MAC)
Word er en del af office-pakken som bruges til dokument håndtering.
Kategori: Office 365
Brugere: Studerende & Ansatte
Licens: Betalt af UC SYD
Support: IT-support
Indhold
- Når du skal indtaste dine referencer løbende
- Indsætte referencer i teksten
- Sådan indsætter du sidetal i citatet
- Brug dine referencer i en ny opgave
- Sådan laver du en referenceliste
- Når du skal indtaste dine referencer løbende
- Få overblik over dine citater
- Sådan indsætter du sidetal i dit citat
- Brug referencerne i en ny opgave
- Sådan laver du en referenceliste
Du skal bruge den fulde version af Word for at arbejde med kilder. Download den gratis når du er studerende ved UC SYD - se mere på itslearning.
Windows
Når du skal indtaste dine referencer løbende:
1. Vælg fanen "Referencer".
2. Vælg den reference du skal bruge under "Typografi".
3. Vælg "Administrer kilder".
I denne vejledning er bogen "Samfundsøkonomi" af Henrik Grell et eksempel på en kilde.
4. Vælg knappen "Ny".
5. Vælg den kildetype du skal bruge f.eks. Bog.
Hvis du ønsker at referere til et websted eller lovstof, så se mere her: Sådan refererer du til et websted og lovstof
6. Herefter udfylder du det nedenunder
7. Til sidst trykker du "Ok".
- Hvis der er flere forfattere så skal du vælge knappen "Rediger"
- Herefter skal du udfylde efternavn, fornavn og mellemnavn.
- Herefter klikker du "Tilføj". Bagefter skriver du endnu en forfatter.
- Til sidst trykker du "Ok".
Indsætte referencer i teksten:
- Nu vælger du knappen "Indsæt citat".
- Herefter vælger du den kilde du skal bruge.
3. Sådan kommer det til at se ud i teksten når du har valgt kilden.
Sådan indsætter du sidetal i citatet:
Det er vigtig at du sætter sidetal på referencen i teksten, da dette muliggør, at læseren kan finde referencen i den opgivne tekst.
1. Når citatet står i teksten klikker du på selve citatet.
2. Herefter vælger du "Rediger citat".
3. Herefter vælger du de sider teksten er på. Vi bruger side 1 som eksempel.
4. Til sidst klikker du "Ok".
5. Her ser du hvordan det så ser ud i teksten.
Brug dine referencer i en ny opgave:
Når du skal igang med en ny opgave befinder de gemte kilder sig ikke under den aktuelle liste og du skal derfor ind og finde dem under hovedlisten.
1. Vælg fanen "Referencer"
2. Vælg "Administrer kilder"
3. Vælg den kilde du skal bruge under hovedlisten.
4. Vælg "Kopier".
5. Herefter kan du se den i den aktuelle liste.
Herefter kan du indsætte dine referencer/citater i teksten som ovenstående vejledning beskriver.
Sådan laver du en referenceliste:
1. Vælg fanen "Referencer"
2. Vælg "Bibliografi"
3. Herefter vælger du den slags bibliografi du skal bruge.
4. Nedenfor ser du hvordan det ser ud i en tekst.
5. Herefter kan du se hvordan det ser ud i en referenceliste.
MAC
Når du skal indtaste dine referencer løbende
1. Du skal starte med at vælge fanen "Referencer".
2. Nu skal du klikke på den der hedder "Indsæt citat".
3. Nu skal du vælge hvilken kildetype du anvender. Vores eksempel er "Bog".
Hvis du ønsker at referere til et websted og lovstof, så se mere her: Sådan refererer du til et websted og lovstof
4. Herefter noterer du "Forfatter, Rubrik, By, Udgiver, År".
5. Her ser du vores eksempel som er samfundsøkonomi med Henrik Grell. Hvis du skal bruge flere forfattere, så vælger du knappen der hedder "Rediger".
6. Vores eksempel hedder Kaya Simone Hansen. Nu noterer du først "Efternavn, Fornavn og Mellemnavn". Herefter klikker du "enter" på tastaturet.
7. Sådan ser det ud når du har klikket "Enter".
8. Nu klikker du "Ok".
9. Nu er du færdig med at oprette kilden og herefter klikker du "OK".
10. Sådan ser det ud på din word side.
Få overblik over dine citater
1. Vælg knappen der hedder "Citater".
2. Sådan ser det ud i højre side i word. Som du kan se står der "Dobbeltklik for at indsætte". Sådan indsætter du dit citat igen hvis det skal bruges et andet sted i teksten.
Sådan indsætter du sidetal i dit citat
Det er vigtig at du sætter sidetal på referencen i teksten, da dette muliggør, at læseren kan finde referencen i den opgivne tekst.
1. Du starter med at klikke på din lille "Pil" ved citatet.
2. Herefter vælger du den der hedder "Rediger dette citat".
3. Så vælger du f.eks. side 1 på "Tilføj sider".
4. Nu klikker du "OK".
5. Sådan ser det ud i teksten.
Brug referencerne i en ny opgave
1. For at bruge de referencer du har brugt i en anden opgave til en ny opgave, klikker du ude i højre side under citater på det lille ikon nederst i højre hjørne.
2. Nu vælger du "Citatkildestyring".
3. Sådan ser det ud. Nu klikker du på den kilde du skal bruge under "Hovedlisten".
4. Nu vælger du så "Kopiér".
5. Herefter kan du se den i den "Aktuelle liste".
6. Nu klikker du "Luk".
7. Herefter kan du se de valgte kilder under "Citater" i højre side. Hvis du skal bruge den i teksten, så skal du blot dobbeltklikke på citatet.
Sådan laver du en referenceliste
1. Start med at vælge "Bibliografi"
2. Så vælger du "Bibliografi".
3. Sådan ser det ud med vores kilde eksempel.
Sådan refererer du til et websted og lovstof
Følg vejledningen for Windows: Når du skal indtaste dine referencer løbende indtil pkt. 5 og fortsæt så nedenfor.
Eller følg vejledningen for Mac: Når du skal indtaste dine referencer løbende indtil pkt. 3 og fortsæt så nedenfor.
Websted
1. Du starter med at vælge den lille pil ved "Kildetype".
2. Herefter vælger du "Websted".
3. Du starter med at skrive forfatterne til artiklen, hjemmesiden osv.
4. Herefter skriver du det artiklen eller hjemmesiden hedder. Se vores eksempel nedenfor.
5. Nu skriver du hvilken hjemmeside du har taget det fra f.eks. www.dr.dk
6. Herefter skriver du "År, Måned og Dag".
7. Nu indsætter du webadressen.
8. Herefter klikker du "Ok".
9. Sådan ser det ud når du har klikket ok.
10. Nu klikker du "Luk".
Nu kan du indsætte citatet i teksten samt tilføje en referenceliste.
Lovstof
Du kan også referere til lovstof igennem Word. Lovstof er typisk hentet fra Retsinformation.dk og der kan du finde diverse informationer om lovene. Dette er en vejledning til hvordan man refererer til LOV eller LBK.
1. Du starter med at tilføje en ny kilde som vist tidligere i vejledningen (Når du skal indtaste dine referencer løbende:). Her vælger du den der hedder "Websted".
2. Derefter klikker du "Flueben" ved "Firma Forfatter".
3. Vi har taget udgangspunkt i Bekendtgørelse af Forvaltningsloven og i dette tilfælde er det Justitsministeriet ved "Firma Forfatter". Firma Forfatteren finder man øverst i højre side på selve loven i retsinformation.
4. Ved "Navn på webside" skal du skrive titlen på loven samt lovnummer som vist nedenfor. Lovnummeret finder du øverst i venstre hjørne på retsinformation.
5. Ved "Webstedets navn" skriver du Retsinformation.
6. Herefter skal du tilføje "År, Måned og Dag". Datoerne finder du i lovnummeret.
7. Nu skal du kopiere "URL-adressen" ind, hvilket er selve hjemmesiden.
8. Til sidst klikker du "OK".
9. Nu skal du indsætte citatet i teksten som vist tidligere i vejledningen. Se hvordan det kommer til at se ud nedenfor. . (Indsætte referencer i teksten:).
10. Herefter skal du tilføje kilden til din referenceliste som vist tidligere i vejledningen. Se hvordan det kommer til at se ud nedenfor. (Sådan laver du en referenceliste:)